Usikker færdsels for ældreborgere
From "Nuummi pisuinnarnut cykilertunullu aqqutit pitsaanerusut"
Go to the project
Der bor en del ældre i Qapiarfiusaaq/Radiofjeldet.
Som ordet Qapiarfiusaaq indikerer, er terrænet ikke trygt for ældreborger til at færdres udenfor deres hjemme. Det eneste vej til at komme ud af området er, at tage de stejle bakker ned og op. Flere ældre i området kæmper for at nå frem til den nærmeste busstoppested ved midtbyen, eller til fødevarebutikker.
Ved Samuel Kleinschmidtip aqq. er der ét enkelt siddebænk ved sommerhalvåret. Den kollektive busrute er fjernet. Der bør implementeres løsninger til at borgerne trygt og selvstændigt kan færdes udenfor, især for ældre og for flere kommende ældre som befolkningsfremskrivningen peger henimod!
Helårsberettet siddebænke rundt i byen mangles, og ikke kun i Qapiarfiusaaq.
